Mentor
Op het Mencia is de mentor de spil van de leerlingenzorg en ook het eerste contact met de school. In de brugklas neemt de mentor een zeer belangrijke positie in om de overgang van basisschool naar brugklas te vergemakkelijken. Ook in de jaren daarna zullen ouders in eerste instantie vooral met de mentor te maken krijgen. De mentor stimuleert, motiveert en zoekt ook samen met ouders naar oplossingen als het even wat minder gaat.


Counselor
Wanneer problemen iedere keer terugkeren en de mentor weet ook niet meer precies wat er moet gebeuren, kun je ook naar de counselor. Op onze school is dat mevrouw Cardon.
Zij kan je helpen als je bijvoorbeeld:

– véél gepest wordt
– flinke problemen thuis hebt
– nogal eens sombere gevoelens hebt
– iemand hebt verloren die je zeer dierbaar is
– vaak te bang of heel boos bent
– faalangstig bent
– problemen hebt tijdens of na de echtscheiding van je ouders


Centrum jeugd en gezin
Veel vragen op het gebied van professionele ondersteuning kunnen gesteld worden bij het Centrum voor Jeugd en Gezin Zundert (CJG) (076 5040159).

Door CJG is aan elke school voor VO in Breda en omstreken een school-CJG’er toegewezen. Voor onze school is dat mw. S. Loonen.
Verwijzing vindt plaats via de ondersteuningscoördinator of de counselor.


Dyslexie
Sommige leerlingen hebben dyslexie. Daar hebben zij en hun ouders dagelijks mee te maken. Dyslexie kan het functioneren en het welzijn van het kind op school beïnvloeden. Dyslectische leerlingen hebben meer tijd nodig om nieuwe informatie op te nemen en hebben moeite met dubbele taken (bijvoorbeeld met lezen en hardop lezen, met luisteren en schrijven). Zij leren moeilijk uit het hoofd en informatie zonder samenhang wordt vaak verward. Dyslexie uit zich meestal op het gebied van lezen en spellen. Kernwoorden die tegenwoordig nogal eens worden gebruikt om het begrip dyslexie te omschrijven zijn traagheid en warrigheid. We besteden op school extra aandacht aan dyslexie. Mencia Sandrode screent de brugklassers op mogelijke lees- en/ of spellingmoeilijkheden. Zo voorkomen we dat leerlingen uitvallen door niet ontdekte dyslexie. Is een leerling dyslectisch, dan treffen we maatregelen om te zorgen dat hij of zij er zo weinig mogelijk hinder van ondervindt. Daarvoor zijn op school bepaalde afspraken gemaakt.

Via deze link is het dyslexieprotocol van de school te downloaden. Voor vragen met betrekking tot dyslexie kunt u contact opnemen met de ondersteuningscoördinator van de school, Mw. van den Elshout.


Huiswerkklas
Binnen de scholengemeenschap Breda kent het Mencia een eigen centrum voor studiebegeleiding en scholing. Voor de leerlingen uit klas 1 t/m 3 op onze school is
Intensieve huiswerkbegeleiding  (IHB) mogelijk; Leerlingen nemen deel voor 2 dagdelen.


Ondersteuningscoördinator
Onze school heeft een ondersteuningscoördinator, mw. van den Elshout. Zij is belast met het organiseren van de juiste ondersteuning bij leerlingen waarvoor dat nodig is. Hieronder valt ook sinds dit schooljaar dyslexie.


Verrijkingsproject
Op Mencia vinden we het belangrijk om extra aandacht te geven aan leerlingen die dat nodig hebben om goede resultaten te halen. Daarnaast vinden we het ook noodzakelijk om te investeren in de excellent presterende leerlingen. In 2012 is Mencia daarom gestart met een verrijkingsprogramma voor deze leerlingen. Talentcoördinator op onze school is mevrouw Zondervan.

Procedure
Als je gemiddeld heel goede cijfers haalt, kan je direct aan het begin van het schooljaar – of, in het geval van brugklasleerlingen, na de kerstvakantie – in aanmerking komen voor deelname aan het verrijkingsproject. Je wordt daarvoor benaderd door de talentcoördinator. In overleg met haar kies je zelf een onderwerp, dat past bij jouw eigen interesses en natuurlijk niet direct aansluit bij wat je toch wel in de lessen doet. Aan dat onderwerp ga je dan ongeveer 10 weken zelfstandig (of in een klein groepje) werken. De talentcoördinator begeleidt je daarbij. Je mag in die periode maximaal twee lesuren per week missen om aan je project te werken. Aan het eind ervan presenteer je je project tijdens een mentorles aan je klasgenoten of tijdens een bijeenkomst met andere deelnemers aan het verrijkingsproject.

Doel
Met dit verrijkingsprogramma hoopt Mencia maatwerk te leveren aan de excellente leerlingen van de school en zo bij te dragen aan hun ontwikkeling en intrinsieke motivatie.


Vertrouwenspersoon
Mencia is tegen elke vorm van ongewenst gedrag. Hieronder vallen discriminatie, intimidatie, en ook seksuele intimidatie. We streven naar een klimaat waarin niemand dergelijk gedrag tolereert. Als een leerling zich gekwetst voelt door ongewenst gedrag van de kant van medeleerlingen of medewerkers van de school, kunnen leerlingen zich wenden tot een van de vertrouwenspersonen. In Zundert is dat mw. van den Elshout.


VIB en rekenles
Voor een aantal vakken, de zogenaamde kernvakken, worden in de onderbouw wekelijks extra ondersteuningslessen gegeven in kleine groepen aan leerlingen voor wie deze extra ondersteuning volgens de vakdocent noodzakelijk is.